Zo zet je social bookmarking buttons op je site!
Met social bookmarking buttons kunnen je bezoekers je website gemakkelijk terugvinden.
Social bookmarking tools zijn tools die je als website-eigenaar tot je beschikking hebt om ervoor te zorgen dat bezoekers je website en webpagina’s gemakkelijk terug kunnen vinden. (Met behulp van social media tools kunnen ze ook anderen attent maken op jouw site en pagina’s.)
Of je nu zelf wel of niet gebruikmaakt van social bookmarking, veel van je bezoekers zullen dat wel doen. Daarom is het zinvol om wat bookmarking buttons op je site te zetten. Je kunt ze combineren met de belangrijkste social media buttons en eventueel e-mail- en print-buttons, zodat al deze knoppen overzichtelijk bij elkaar staan.
Nu hoef je niet zelf de buttons voor al die verschillende bookmarking sites aan je website toe te voegen. Dat zou een enorm karwei zijn. Gelukkig bestaan daar een paar handige diensten voor, zoals:
Voor sommige van deze diensten moet je je registreren, voor andere hoeft dat niet per se. Het voordeel van registratie is dat je daarmee toegang hebt tot bepaalde statistieken die er over je site worden bijgehouden. Je kunt dan bijvoorbeeld zien hoe vaak in een bepaalde periode pagina’s van je site zijn gebookmarkt en welke pagina’s dat precies zijn. Ook kun je zien of er tweets zijn gedaan over je site.
Heb je al deze statistieken niet nodig, dan hoef je alleen naar een van de hiervoor genoemde websites te gaan en daar een stukje code op te halen. Je selecteert een bepaalde stijl, vinkt aan welke buttons je wilt laten weergeven op je site, kopieert het stukje code dat verschijnt en plakt dat in je website op de plaats waar je de buttons wilt hebben.
Het voordeel van zulke diensten is dat je er niet alleen social bookmarking buttons mee kunt laten weergeven, maar ook Facebook-, Twitter- en LinkedIn-buttons bijvoorbeeld, en meestal ook rss-, e-mail-, en print-buttons. Kortom, alle knoppen die je maar nodig hebt om het je bezoekers zo gemakkelijk mogelijk te maken je site te bookmarken, zich te abonneren op je rss-feed, je pagina’s af te drukken of ze te delen met anderen via hun sociale netwerken.